lördag 4 januari 2014

Nytt år, nya möjligheter?

Visst är det lite så? Nyår är lite av en markering för att starta ett nytt liv, en nystart, en chans att skapa nya möjligheter. Det är ju bra, men jag tycker nog att man borde tänka så varje dag, ny dag, nya möjligheter! För man kan ju börja om på nytt varje dag, möjligheter skapar man ju så ett eller annat sätt själv så varför begränsa sig till nyår? Sen är det klart att nyår är ett ypperligt tillfälle för nya löften o mål, bara för att jag själv tycker att man borde tänka mer så varje dag så ser jag inget fel i att ta chansen kring det nya året, ett nytt år är ju en ny start det med!

Själv har jag väl inga direkta nyårslöften i år, jag brukar inte ha det, för som min vän E säger, varför lova sig själv saker som man sen kanske inte kan hålla o då bli besviken på sig själv o känna sig misslyckad? Med ett litet löfte har jag, ett som inte borde vara svårt alls att hålla, o det är att ta bättre hand om mig själv både fysiskt och psykiskt! Min egen hälsa och mitt välmående är det som ska gå först först för mig, för jag är inte vill någon som helst glädje för andra om jag inte kan sätta mig själv först! Det gäller ju faktiskt alla, om man själv mår bra och är trygg i sin grund så har man mer att erbjuda andra, mer ork och mer tålamod. Så jag lovar mig själv att röra på mig, äta rätt, skratta mer och aldrig försaka min egen hälsa! Jag inleder med en sockerfri månad, för att en gång för alla (igen) besegra sockerberoendet. Än så länge går det bra, men det har ju bara gått några dagar.

Att utesluta socker i några veckor är faktiskt inte så svårt, det enda som krävs är lite självdisciplin och vilja. Det finns oändligt många bra alternativ till fredagsmys och efterrätter! Själv är jag tokig i grönsaker med dip, och dippen gör jag själv. På så vis vet jag att jag inte får i mig en massa konstigheter eller dolt socker, o så är det ju faktiskt mycket godare. Till efterrätt är jag partisk till en god fruktsallad med en liten klick grädde smaksatt med vaniljpulver (inte vaniljsocker). Jag gillar lite mer exotiska frukter, men eftersom jag är överkänslig mot en massa saker brukar mina fruktsalladen bestå av tex banan, mango, jordgubbar och kanske lite granatäpple. Jordgubbar, färsk ananas och mango är också jättegott, men ananas måste jag vara lite försiktigt med. En klassisk fruktsallad med banan, päron, äpplen och kanske lite apelsin är också gott. Det behöver inte vara så krångligt!

Efter min sockerfria månad är tanken att jag ska äta ungefär som jag gjorde förut, undvika socker till vardags men inte vara för hård mot mig själv, jag älskar fika och nån gång ibland ska jag kunna unna mig en bakelse och en latte, eller en god chokladbit eller lite glass nån helg. Givetvis får jag fika på födelsedagar och sånt, efter att januari passerat och alltid med måtta. Det handlar inte om hur jag ser ut, en eventuell viktminskning är en bonus, det handlar om att jag vill må bra! Jag anser inte mig själv vara snygg, men jag tycker inte att jag är ful, visst vill jag bli lite smalare, men främst vill jag ha en kropp som orkar med, ett liv med mindre värk och färre utslag.

Jaja, nog om det! Resan hem gick bra, men den va seg. Vi åkte hem lite tidigare av olika anledningar och även om det va otroligt skönt att komma hem så saknar jag mamma, hoppas att jag kan träffa henne snart igen!

Vi hade väldigt trevligt med lillebror, M o vovven på nyårsafton, med god mat och dryck och finfint sällis :-) Kul att vi hann träffa dem så mycket när vi va nere denna gång :-)
Blev inte så mycket bilder tagna, men jag ska försöka visa lite sen, just nu orkar jag dock inte ;-)

Torsdag och fredagkväll har vi umgåtts med fina E som är ensam hemma just nu. I torsdags bjöd vi henne på sushi som tack för att hon varit kattvakt och igår för vi alla tre in till stan, käkade på Donken o gick på bio. Superkul :-D

Ja, o mina katter! De är som tre små plåster kring mig sen vi kom hem, hehe. Tror de saknade mig när vi va borta! Alla tre har sovit hos oss sen vi kom hem o Nisse o Nessie lägger sig hos mig i soffan så fort jag tänker tanken att sätta mig i den. Liten tassar mest runt fötterna på mig o vill bli klappar. Älskade små pälsmonster <3

Nej, nu får det va nog för idag! Kaffet väntar :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar