måndag 13 januari 2014

Det där med sockret

Än så länge går det faktiskt riktigt bra, jag har inte ätit nåt med socker i (bortsett från lite stripskrydda o ketchup med mindre salt o socker) sen nyårsafton! Det känns bra, det enda jag kan sakna lite är gofika, men tanken är ju att jag ska bryta ett beroende o en massa dåliga vanor, så det är klart att det inte alltid känns skitkul. Jag kämpar på dock, o som sagt, än så länge går det bra!

Jag har även börjat röra på mig mer o sakta men säkert kommer det vettiga rutinerna att falla sig naturligt igen. Jag har inte gått ner nåt i vikt, men det hade jag inte väntat mig heller. Däremot har jag minskat 2 cm i midjemått på en vecka, 4,5 cm sen 1 januari. Riktigt bra tycker jag!

Så nästa steg? Ja, det blir att ställa om mig till nya vanor! Inget fika utom vid speciella tillfällen, en dag i veckan kommer jag att få äta exakt vad jag vill, men givetvis med måtta! Få tillbaka rutinen där jag rörde på mig mer, träna ett par-tre dagar i veckan och promenera minst två ggr i veckan, sen kanske utöka med tiden.

Jag vet vad jag mår bäst av, o det är att äta vettigt men gott och hålla konditionen i schack! Så målet med min sockerfria månad är att hitta tillbaka de rutiner som får mig att må bra, o snart är jag där :-)

Något som går lite emot mig just nu är dock kylan! Jag får ont i höfterna och knäna så fort det blir såhär kallt o klarar inte av att gå så snabbt o långt som jag skulle vilja, men då får jag ta igen det inomhus istället! Jag får också svårt att andas i kylan, det räcker med -10 för det o just nu är det -22. Japp, vintern har äntligen hittat hit ;-)

Nu ska jag hinka i mig lite kaffe o smälta maten en stund, sen ska det tränas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar