söndag 12 januari 2014

Språkpolisen ;-)

Jag är en sån som kan störa ihjäl mig på folk som skriver illa. Jag försöker att inte bry mig, men att läsa något som någon man känner har skrivit som är totalt inkorrekt kan ärligt talat driva mig vansinnig!

Det handlar om enkla saker, saker som att använda punkt och/eller kommatecken för att hålla isär meningar. Saker som att använda sig av normal meningsuppbyggnad så att man kan läsa vad det står. Att läsa en text som borde vara tre-fyra meningar men där det inte finns något som delar av är tokdrygt, jag måste oftast läsa texten minst två gånger för att det ska bli rätt och jag tvivlar på att jag är ensam om det!

Särskrivning är också en grej jag kan bli tokig på, men det kan ju också bli himla kul när det blir riktigt fel! Läste en grej på Facebook där det fanns olika exempel på hur fel det kan bli med särskrivningar i ett CV Eller en kontaktannons. Superkul för läsaren, men det kan ju bli mindre skoj för författaren ;-) Ett av exemplen va "jag är en mörk hårig sjuk sköterska", tokigt kul! Men som ni förstår skulle det ju egentligen stå att hon/han va en mörkhårig sjuksköterska. Det kan bli så himla fel med särskrivningar!

Och sist men inte minst, alla dem som inte kan skilja gå "de" och "dem"! Just det verkar vara väldigt vanligt. Men en man inte vet vid vilket tillfälle man ska använda de vs dem, varför inte då bara skriva "dom"? För med spelets alla regler, med förkortningar (som jag själv är lite för bra på att använda), och ett av internet (bloggar, sociala nätverk)  moderniserat språk så är ju "dom" ett godkänt alternativ... Om man inte kan skillnaden mellan "de" & "dem", snälla använd "dom" istället!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar