tisdag 4 februari 2014

Sojaprodukter vs lokalproducerat kött

Det verkar vara inne just nu att äta sojaprodukter såsom tofu och Quorn istället för kött, jag har sett jättemånga inlägg om det de senaste veckorna. Så jag tänkte dela med mig lite av mina funderingar om det och om lokalproducerat i allmänhet.
Jag tillhör den kategori människor som väljer kött, dels för att det är gott men även för att det är bland det mest miljövänliga vi kan äta om vi köper det som är närproducerat!

Vad många inte tänker på är att soja inte finns i Sverige, det importeras från andra sidan jorden (Sydamerika eller Asien oftast), vad tror ni att den frakten gör mot miljön? Dessutom är det ofta väldigt besprutat, inte heller så snällt mot miljön.

Jämför det med våra glada kor och grisar! Vi har på det stora hela väldigt bra djurhållning i Sverige, de får beta på sommaren o bor under vettiga förhållanden. Vårt kött är inte behandlat, våra djur blir inte matade med konstiga gifter o de behöver inte fraktas över hela världen för att hamna på våra middagsbord. 
Och för oss som kanske är lite väl djurvänliga ibland o gärna vill att djuren ska få leva, tänk på det här;
Kor som mjölkat klart är det väl bättre att äta upp än att bara låta gå till spillo? Det tycker då jag iaf!

Inget illa ment mot vegetarianer, ni som inte gillar eller vill äta kött ska inte tvingas till det heller. Det jag menar är att man kanske ska tänka en gång extra innan man väljer tofu framför svensk fläskkotlett, vad är egentligen snällast mot djur o natur? I de flesta fall är lokalproducerat det bästa alternativet!

Jag säger inte heller att alla ska bojkotta sojaprodukter, alla får äta vad det vill!
Nej, det jag vill få fram är att folk i allmänhet borde läsa på bättre om det de äter, vart det kommer ifrån och hur det tillverkas och blir behandlat.
Vi är fruktansvärt omedvetna och opålästa om vad vi köper och äter, vi väljer det billigaste istället för det bästa (bästa för både miljö, djur och egen hälsa).

Ett annat bra exempel på okunskap är att folk köper tex danskt fläskkött för att det är billigt. De stackars grisarna när fruktansvärt dåligt under sina korta liv, de har det verkligen inte bra och om vi köper det köttet så uppmuntrar vi danskarna att fortsätta producera halvdant kött av misshandlade djur och vi uppmuntrar våra handlare att ta hem skiten. Samma sak med mejeriprodukter, köp svensk mjölk, yoghurt och grädde, inte importerat.

Det importerade kanske är nån krona billigare, men är det verkligen värt det när vår miljö, vår hälsa och vår framtid står på spel? Vad tror ni händer med Sveriges bönder, som behandlar sina djur med respekt, om vi väljer billig, dålig mat från andra länder istället? O vad tror ni händer med vårt vackra land om våra bönder försvinner? Värt att tänka på tycker jag...

Lite åsikter och funderingar från mig idag, kommentera gärna om ni funderar på nåt eller tyck till rent allmänt :-)

6 kommentarer:

  1. först bara, quorn är inte soja, det är ett svampprotein. sen till djur kontra soja/vegetariskt. svensk djurhållning är inte längre som i barnen i bullerbyn, svenska djur har det inte bättre än andra djur (faktum är att tex brasilianska och argentinska köttdjur har det bättre än våra, då de lever ute hela sina liv, men däremot så huggs regnskogarna ner för att ge dom betesmark), dom är utsatt för djurplågeri i lika stor utsträckning, dom blir också transporterade långa sträckor, dom blir också slaktade i slaktfabriker. djurens rätt har ju rätt bra koll på sånt där: http://www.djurensratt.se/vara-fragor/djur-i-livsmedelsindustrin och när det kommer till soja, djuren föds upp på soja, till varje kilo djurkött, så går det åt 20 kilo soja, om man äter sojan direkt, så är ett kilo soja ett kilo mat, alltså om man funderar över sojans påverkan på miljön, så borde man låta bli att äta kött, och äta soja direkt istället...

    jag är inte vegetarian längre, men jag var det i 20 år, jag har rätt bra koll på djurhanteringen, djur och miljön osv, och tro mig, djur är aldrig det miljövänligare alternativet. om du däremot har egna djur på egen gård (i liten skala), och tar hand om dom som familjemedlemmar, då är det åtminstone en djurvänligare hantering.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Quorn nämner jag mest bara som en del av vad som verkar vara en trend, därefter skriver jag uteslutande om soja.

      Visst har djurhållningen i Sverige också blivit sämre men jämfört med tex Danmark bor våra djur i princip på spa, men vad jag tänker är att man ska köpa lokalproducerat från gårdar nära dig. I många fall kan man ju köpa direkt från gården, men häromkring har vi ju bra alternativ i butiken för det mesta, tex från Hammerdal eller Ramsele. Ju närmare desto bättre!

      Alla svenska gårdar har inte sojabaserat foder, inga krav-märkta eller ekologiska ger djuren importerad mat, de där ensillage, havre, klöver o annat som odlas här. Även många andra köttgårdar ger djuren i första hand svenskt foder men visst finns det många som köper sojabaserat också o det ska man såklart undvika om man kan.

      Ja, sydamerikanska kossor lever finfint, men som du själv poängterar så skövlas mängder med regnskog för att de ska ha bete o frakten är inte riktigt försvarbar när vi faktiskt har bra tillgång till kött själva.

      Jag är inte perfekt själv heller, det händer att jag köper importerade produkter jag också! Jag köper tex ofta mejeriprodukter från Valio eftersom det inte alltid finns laktosfria alternativ från Sverige. Jag gillar soja o tycker absolut att man måste ha det till både sushi o thaimat, jag har alltid både japansk och thailändsk soja hemma. Ingen är perfekt men alla kan göra sitt bästa...

      Alla får äta vad de vill, föredrar man sojaprodukter så köper man det. Min poäng med hela inlägget va o är att man rent allmänt bord läsa på mer om det man äter, att vi borde bli bättre på att handla närproducerat o obesprutat o att tänka på att importer inte alltid är det bästa alternativet.

      Radera
    2. närproducerat och obesprutat håller jag med dig om!

      Radera
  2. Jag håller helt med om det här med att saker fraktas långt osv. Många tänker inte på det överhuvudtaget. Samma med besprutningen, en del förstår inte ens VARFÖR det är dåligt med besprutning och säger "tänk på det runt om kring det som besprutas" -jag säger: Tänk på de stackare som jobbar uppe i besprutningen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja precis! Undrar hur många som blir svårt sjuka och i vissa fall tom dör pga att de jobbar hela dagarna med alla dessa gifter omkring sig. Fruktansvärt!

      Radera