onsdag 5 februari 2014

LCHF

Är det bara jag, eller känns det som att LCHF-trenden har tagit omtag?
Tycker mig se en massa inlägg här o var med folk som följer den dieten...

Jag har själv testat, o det är verkligen mycket god mat! Tyvärr funkade det dock inte så bra för mig då det dels blir väldigt fett o dels är det väldigt mycket mejeriprodukter. Min mage skrek nej efter ett par veckor, vilket är synd för, som sagt, det finns mycket god mat!

Men när det, som för mig, inte funkar i längden, ja då kan man ju hämta inspiration o sno de delar som passar en själv o hitta sin egen stil.
Jag hämtar mycket inspiration från både LCHF och GI, GI-metoden funkade riktigt bra för mig när jag körde den på heltid men jag vill ha lite mer kolhydrater i min kost.
Personligen tror jag på "lite av allt", det där med måttliga mängder ni vet, så en kombo av dessa två tillsammans med inspiration från andra håll o en gnutta mer kolhydrater är det som funkar bäst för mig :-)

Men om vi går tillbaka till just LCHF, det finns ju väldigt blandade studier kring detta. Vissa forskare/läkare hävdar att det är ett toppenbra alternativ medan andra anser att det innehåller för mycket fetter o kan skada hjärtat. Vad ska man tro på när man själv letar efter den bästa metoden för att gå ner i vikt o leva ett hälsosammare liv? Mitt åsikt är; dig själv! Lyssna på din intuition, testa det som låter som nåt du kan trivas med på sikt, prova dig fram tills du hittar något du verkligen mår bra av inifrån o ut. För det är väl ändå det som är viktigast, att DU mår bra?

Vad tror ni? Och har ni några bra tips o erfarenheter att dela med er av?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar