onsdag 4 december 2013

Less på att vara trött

Alltså jag orkar inte! Jag är så jäkla slut nu för tiden :-( Har ingen ork till nånting, sover dåligt trots att jag är så trött att ögonen går i kors, orkar knappt ta hand om allt som borde göras hemma, orkar knappt med mig själv.

Jag har haft ont i halsen o varit lite småsnorig i flera veckor, men det bryter liksom inte riktigt ut. Jag knaprar vitaminer o har hällt i mig nästan en hel flaska echinagard, ändå blir jag varken bättre eller sämre. Jag har konstant ont i huvudet o är totalvimsig, tappar ord o glömmer saker hela tiden. Tack o lov lyckas jag iaf ha huvudet med mig på jobbet (för det mesta) men det är tröttsamt faktiskt.

Men vad beror det på då? Tja, delvis tror jag faktiskt att den där omtalade höstdepressionen försöker bryta sig in, men tack vare att jag mår så bra i mig själv o känner mig trygg med mig själv så lyckas den inte. Men mörkret o det trista vädret påverkar nog en hel del.

Dessutom tror jag att jag har fastnat i en ond cirkel! Jag är mentalt trött, men inte fysiskt, min hjärna får jobba o jag blir trött av brist på dagsljus vilket gör att min kropp inte får arbeta så mycket att den också blir trött. Så nu är jag stenhård! Jag tvingar mig själv att träna en stund varannan kväll oavsett hur trött jag är, o jag resonerar med mig själv att lite är bättre än inget så orkar jag bara köra fullt ut i 20 min så har jag åtminstone gjort något! Jag går på promenader i dagsljus på friskvården o nu ska det även promeneras i minst 30 min i dagsljus även på helgerna!

Jag har hittat tillbaka till mina trogna matrutiner med mycket grönsaker o försöker att äta lite mer frukt också. Frukt är dock svårt eftersom det jag tycker mest om har en förmåga att frambringa mängder av otrevliga eksem ;-)

Men slutkontentan av det hela är att jag faktiskt själv kan påverka mitt mående, det kan vi alla! Att fastna i onda cirklar är lätt, att ta sig ur dem är svårar men långt ifrån omöjligt! Jag är medveten om vad jag själv kan göra för att må bättre, bli lite piggare o sova bättre. O det är faktiskt samma saker som för de allra flesta! Vi är för lata, o när vi är trötta blir vi än mer lata. Men nu jäklar ska det bli ordning på den här bönan igen, nu ska alla rutiner som tappats bort de senaste månaderna komma hem igen! Träning minst 2 ggr i veckan men vikter o min egen kropp, promenader i dagsljus 4 ggr i veckan, grönsaker varje dag, helst halva portionen.

Visst tar det lite tid att vända på det hela, men det tar faktiskt bara några dagar att få bättre rutiner o bättre nattsömn. Därefter går det lite av sig själv om man bara ger sig fan på det!

Jag tränar inte i första hand för att gå ner i vikt, utan för att må bra, få mindre värk o mer energi, samma sak med maten. O vet ni? Vi har ett val, vi kan tycka synd om oss själva för att vi inget orkar o gräva ner oss i alla problem vi kan hitta. Eller så väljer vi att satsa på oss själva o vår hälsa! Jag väljer att satsa på mig själv o må bra. Jag väljer att vara glad.

Vad väljer du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar