torsdag 12 december 2013

Vem stal vintern?

Det känns liksom inte riktigt ok att det är för varmt att ha täckjacka den 12 december, att det spöregnar när man går hem från jobbet eller att det är stormvarning (igen). Vad hände med vintern? Det ska vara minusgrader o en massa snö nu! Jag som trodde att jag hade flyttat ifrån den här typen av vintrar när jag drog norrut!

Jag tillhör visserligen den kategori människor som växt upp men fler regniga jular än snöiga, så julkänsla har jag ändå, men jag saknar snön. Jag saknar de vackra, frostiga vinterdagarna. Jag saknar ljuset som blir av snön. Det blir ju så mörkt när det är plusgrader o regn, o det mörkret får man mer än nog av resten av året.

När jag va liten hade vi nästan aldrig snö på julafton, men här tar man för givet att det är vitt ute kring jul, jag lika mycket som alla andra. Så det känns fel med "Blekinge-väder" i Jämtland i december.
Stormar va också vanligt när jag va liten, speciellt på hösten och ofta i samband med rejäla åskoväder. Vi hade ganska ofta strömavbrott o jag minns att det oftast va väldigt mysigt. Vi har ju alltid haft kamin av något slag så strömavbrott blev ofta mysiga familjekvällar i närheten av den. Eller ja, det är iaf så jag minns det! För visst kunde det även vara ganska läskigt med stormar och åska, läskigt men ändå mysigt!
Här i Jämtland däremot förväntar man sig inte den typen av väder, iaf inte jag.

Men, men, gnälla kan man väl göra men vädret är ju knappast något man kan påverka! Så jag har bjudit hit finaste E & S, fixat lite gofika o tänt en massa ljus. Man får göra det bästa av vad man har helt enkelt :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar