söndag 5 maj 2013

Har åldern betydelse?

Jag har en förmåga att falla för yngre killar, o har även många vänner som är allt ifrån 1-9 år yngre än mig. Varför vet jag inte, det är inget jag planerar eller väljer medvetet, men faktum kvarstår att jag ofta omger mig med människor som är yngre än mig. O nu är jag nyfiken på era tankar kring åldersskillnad, inte bara i kärleksförhållanden utan i alla typer av förhållanden!

Jag är inte ute efter att få råd, eller vägledning, på något sätt, jag vet ju redan hur jag känner och tänker. För mig är ålder en siffra, den säger ingenting om personen som bär den. Det är erfarenheter av olika slag, personlighet och vart man befinner sig i livet som avgör hur mogen eller omogen en människa är! Jag personligen är nog ganska omogen, jag värnar om mitt barnasinne o jag är mig själv, men det betyder inte att jag är oansvarig eller att jag inte kan vara "vuxen" när det krävs av mig.

Jag har formats av mina erfarenheter och det liv jag har levt, o hur man formas av det man går igenom kan man till stor del välja själv, om man låter sig själv slås ner, eller bli gammal i förtid osv. Jag väljer livet, det har jag alltid gjort. Jag reser mig upp, skakar av mig, tar lärdom och blir lite starkare för varje gång. Det är nog min allmänna livsglädje som gör att jag kan vara väldigt barnslig, o det kanske är just det som gör att jag trivs så bra i yngre sällskap! Med det vill jag inte säga att jag inte umgås med folk som är äldre än mig, för jag gör gärna det också, som sagt, åldern är för mig en siffra o om jag trivs med personen i fråga så bryr jag mig inte en ifall den är 10 år äldre eller 10 år yngre än mig!

Men vad tänker ni? Är det ok att tjejen är många år äldre än sin pojkvän? Är det ok att en av en 30-årings bästa vänner är 21? Jag vill veta, mest bara för skojs skull faktiskt, om ni tycker att åldersskillnaden är viktig o hur ni ser på den! Så, comment away :-D

6 kommentarer:

  1. Folk reagerar nog mer om tjejen är äldre en killen.
    Det skiller ju mycket mellan Jonas och Nathalie och dom e superfina tillsammans.

    Jag skulle säkert reagera om det var min lilla dotter och nån slusk äldre.

    Ingen erfarenhet alls.:)

    Vet faktiskt inte igentligen:) mvhTina sköld:)

    SvaraRadera
  2. Vi har ju pratat lite om det här förut, men jag skriver ändå :) Så länge båda är myndiga och det inte finns någon slags beroendeposition (tänk lärare+elev, chef+praktikant) så ser jag inga hinder.

    En vanlig kommentar är ju att man inte är på samma stadie i livet. Ibland är det sant, men det har oftast inte med just åldern att göra - tror jag iaf. Det faktum att man är jämnåriga gör inte att man automatiskt längtar efter eller är redo för samma saker. Jag tänker ex på barn, hus, fest, lämpligt umgänge osv.

    Jag tror på att göra det som gör själen glad! :)

    SvaraRadera
  3. Jag är tvärtom, har många vänner som är äldre än mig, dock bara några år och det är inget jag tänker på (nu när det inte längre handlar om att komma in på krogen eller inte) Yngre vänner har jag haft men nånstans tappat på vägen, i stormar som varit så höll inte riktigt den naiva sidan som jag känner de yngre vänskaperna har bidragit med..
    Jag tycker inte att åldern spelar någon roll och ändå höjer jag på ögonbrynet när jag hör att tjejen är äldre än killen, skäms på mig..men jag tror att det var mer förut, i den åldern vi nu är i så känns det absolut inte som åldern har sån stor betydelse, då finns det så mycket annat som är viktigare i en relation(oavsett relation)
    Man ska umgås med människor man trivs med och tycker om och som accepterar en för allt vad man är och har med sig:)




    SvaraRadera
  4. Tack för era kommentarer! Kul att ni delar med er av era tankar :-)

    SvaraRadera
  5. ja, jag behöver kanske inte säga att jag inte har några problem med åldersskillnader... men, pratade om det så sent som igår, vilka man har mer/mindre gemensamt med, jämnåriga, äldre, yngre, och jag kom fram till den sorgliga sanningen att jag har väldigt lite gemensamt med alla tre, jämnåriga, yngre och äldre. så det har inget med åldern att göra, som du säger. mer med personlighet, intressen, erfarenhet, inställning osv...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, du o jag är nog rätt överens på den här punkten tror jag ;-) Men trist att du känner att du inte passar in någonstans, för ur mitt perspektiv känns du vara lite som jag, en kameleont som kan passa in lite här o var. Tack för att du tog dig tid att kommentera :-D

      Radera