onsdag 6 juni 2012

Grattis Sverige!

Det är ju faktiskt vår nationaldag idag!
Jag är inte rasist, jag har faktiskt inte ett främlingsfientligt ben i min kropp... Men jag tycker att vi har rätt att värna om våra traditioner, och att fira vår nationaldag om vi så vill. Precis som de flesta andra länder, för ärligt talat så tror jag Sverige är ett av de få länder i världen där det anses rasistiskt att sjunga nationalsången eller att vara stolt över sin flagga, sitt land.
Varför? Jo, för att vi är neutrala mesar som alltid anpassat oss efter andra! Det knepiga är att man kan anpassa sig efter andra och ändå värna om sitt land, men tydligen inte i Sverige. Nej, här är man rasist om man vill fira nationaldagen, här är man främlingsfientlig om man vill sjunga nationalsången.

Att fira skolavslutningen i kyrkan är en av de fina traditioner vår regering har bestämt sig för att fimpa. Varför? Jo, för att alla flyktingar från andra religioner ska kunna vara med på skolavslutningen... Därför ska våra barn gå miste om en tradition som vi vuxna växt upp med. En fin,mysig och somrig tradition som för mig inte handlar om troende, utan om just tradition.
När jag va liten hade vi skolavslutning både i klassrummet och i kyrkan, varför kan man inte fortsätta edn traditionen? Jag är faktiskt övertygad om att alla flyktingar skulle acceptera det och bara strunta i att följa med till kyrkan om det skulle vara så. Vi skulle få ta seden dit vi kommer om vi flyttade till Irak eller Afghanistan, men vi svenskar tar bort våra traditioner för att "det kan anses vara rasistiskt".
Jag köper inte det! Jag tycker att vi ska ha rätt att värna om vårt land, vi kan faktiskt göra det utan att trampa flyktingarna på tårna.

Nåja, jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om detta men det skulle i slutändan bara bli en massa upprepningar;)
Det jag vill ha sagt är att vi ska vara stolta över vår härkomst, vart vi än kommer ifrån. Och att vi svenskar har lika stor rätt att vara stolta som alla andra nationaliteter! Vi är inte rasister för att vi har svenska flaggan på altanen eller gräsmattan, i synnerhet inte idag, vi är inte rasister för att vi sjunger "Du gamla, du fria" och vi FÅR vara rädda om våra traditioner utan att vi ska behöva stämplas som främlingsfientliga.
Flyktingar har också rätt att vara stolta över sin härkomst, så varför får inte vi vara det?

Kommentera gärna med dina egna tankar, varför inte öppna en diskussion?

Sist men inte minst, hur firar DU Sveriges nationaldag?
Själv började jag med att sova nästan 11 timmar, väldigt skönt och välbehövligt:)
Jag planerar att ta det lugnt, se lite Game of Thrones, läsa lite ute på altanen och kanske riva lite mer i vardagsrummet. Nu blir det en kopp kaffe!
Ha en bra dag!

6 kommentarer:

  1. Grejen är väl att när man börjar säga "värna om sitt land" som det börjar låta rasistiskt, i mitt tycke. Det är syftet med varför du sjunger som avgör om det blir rasistiskt. Sjunger du för att göra invandrare förbannad eller "sätta dom på plats" är det rasistiskt men om du sjunger för att fira eller visa högtidlighet tror jag inte någon kommer anmärka på det. Om du vill fira att Sverige som nation skapades denna dag, så är väl det kul för dig. Så länge du tillåter nysvenskar att också få fira Sverige - om de vill.

    Att gå i kyrkan på skolavslutningen tycker jag är en märklig företeelse i ett sekulariserat Sverige. Skolan och samhället bygger på religionsfrihet - jag tycker att man kan få välja om man vill ha den avslutande i kyrkan eller i annan lämplig lokal/ute. När jag gick i 3:an så fick min klasskamrat Mohammed välja hur han ville göra och han väntade på skolan och var med på fikat efteråt bara. Hälften av klassen var avundsjuk för vi ville verkligen INTE gå i kyrkan. Likadant på högstadiet så var vi flera som försökte slippa gå i kyrkan men då krävdes religiösa skäl, vilket jag tycker är bullshit med tanke på den övriga religionspolicy som råder.

    SvaraRadera
  2. Nu känns det som att du missförstår lite... Vad jag vill ha sagt är att jag tycker att vi ska få fira vår natonialdag utan att det ska anses som något fult, och med "vi" menar jag alla som bor i Sverige eller utanför oavsett om de är födda här eller inte, oavsett hudfärg eller modersmål.
    Tyvärr har många rasister förstört vår nationalsång genom att, som du skriver, sjunga den i fel syfte! Men då är det ju upp till oss andra svenskar att ändra en inställningen.
    Att värna om sin härkomst är väl ändå inget som ska klinga negativt? Vi har alla rätt att vara stolta över vilka vi är, oavsett vart vi kommer ifrån, och att värna om sitt land har i Sverige fått en negativ betydelse. Vi ska värna om världen, ta hand om den, självklart måste vi göra samma sak med vårt land, innan vi förstör allt fint.

    Vad gäller skolavslutningarna i skolan så är jag bara en av väldigt många som tycker om den traditionen.
    Jag tycker inte att det ska vara obligatoriskt, men jag tycker att det är fel att ta bort alternativet helt! Folk får välja om de inte vill gå i kyrkan, varför kan man inte få välja om man faktiskt vill gå dit också?
    Religionsfriheten ska vi verkligen vara stolta över, men då kan vi väl även få välja att ha kvar vår egen.
    Valfriheten ska gälla alla, oavsett tro.

    SvaraRadera
  3. Skolavslutningarna i kyrkan ska det förstås stå!

    SvaraRadera
  4. Du har fel. Skolavslutningar i kyrkan är inte förbjudna.
    Du har fel igen. Det är vi ateister som drivit på utvecklingen mot det sekulariserade samhället. Staten och kyrkan är skild sedan många år. Det vet du kanske? Religionen är en privatsak. Det har varit den ledande principen. I grundlagen står också att ingen får tvingas på religion.

    Konfessionella inslag får inte förekomma på obligatorisk skoltid. Lagen är klar och tydlig. Om kyrkan kräver lagbrott så ska kyrkan inte användas till skolavslutning. Om man skippar mumbojumbo däremot så är det OK.

    Barn ska inte tvingas på religon. Demokratiskt fattade beslut ska följas Svårare än så är det inte.

    SvaraRadera
  5. 1. Anonym? Jag gillar verkligen inte folk som har starka åsikter men inte vågar gå ut med vilka de är!
    2. På vilket sätt är det jag tycker fel? Jag har inte påstått någonstans i min text eller i min kommentar att det är förbjudet att fira skolavslutning i kyrkan, jag har däremot skrivit att det är borttaget, inte riktigt samma sak. Och mig vetligen är skolan styrd av staten, is it not?
    3. Där har DU fel, jag skrev att det ska vara VALFRITT att få gå i kyrkan på skolavslutningen, att även de som VILL gå i kyrkan ska få välja och få säga sin mening, inte bara de som inte vill. Staten har tagit bort alternativet för de som vill, ja staten, inte kyrkan. Återigen, det är staten som styr skolan!

    Ingen ska tvingas på religion, hur får du till att det är det jag menar? Jag är själv inte troende, i alla fall inte i en bemärkelse att jag tror på en gud och går i kyrkan el liknande. Jag påstår, vid flera tillfällen, att man borde få välja! Att skolavslutning i kyrkan är mysigt och somrigt för mig och mååånga andra och att man borde få välja om man vill gå dit.
    Tydligen ska bara de som inte vill gå i kyrkan få välja, de som vill ska bara acceptera läget.

    //Carro

    SvaraRadera
  6. Grejen är att jag förstår inte riktigt vad det är man ska värna om. Att värna om något antyder att det finns ett hot. Jag kan för mitt liv inte förstå vad hotet skulle vara. För kulturutbyten betyder ju inte att man ersätter en sak med en annan. Vi utvecklar ju våra traditioner hela tiden, det är ju ingen som skriker om att mexikanerna håller på att ta över världen fast vi dansar salsa och käkar tacos varje fredag. Vi är mer influerad av dem än av de flesta muslimska kulturer - men "islamiseringen" är ett hot? De flesta svenskar försöker ju bibehålla segregationen så det har jag svårt att förstå.

    Jag håller delvis med Anonym - att när man lever i en sekulariserad stat så ska inte myndigheter (såsom skolan är) befatta sig med religion - MEN om den gör det så måste det ges samma utrymme för de olika världsreligionerna. Jag tycker man ska erbjuda flera alternativ, i samråd med de religiösa ledare som finns på orten. Skulle vara skitkul om de kristna som ville gå i kyrkan gjorde det, ateister fick gå på Hembygdsgården, muslimer, buddhister och judar kunde få en ceremoni i deras lokaler.

    SvaraRadera