lördag 1 december 2012

Mer om musik...

Jag vaknade för ca en och en halv timme sen av att lilla Nessie kom o stal min huvudkudde, något som väcker mig typ 5 av 7 dagar i veckan;-) Lite mysigt faktiskt, i alla fall när hon inte kommer vid 4 på morgonen:-P Låg kvar i sängen och drog mig, klappade lite på Nessie och Liten och lyssnade på musik. En väldigt skön start på de kall lördag tycker jag.

Till slut klev jag upp, satte på kaffe och fixade lite frulle. Ensam hemma, tror gubben är iväg på familjemys men är inte säker. Satte mig i soffan, käkade, fortsatte lyssna på musik. Och här sitter jag kvar! Med finaste Nisse som vilar sitt fina grå huvud mot min hand sitter jag och funderar mer på min musiksmak, som för övrigt alltid har varit väldigt varierande. Jag är som sagt dialektalt schizofren, och uppenbarligen även musikalt;-)

Men jag kom på en sak! Jag har faktiskt inte adopterat min "nyfunna" kärlek för elektronisk och industriell (grymt trist det låter på svenska btw) från lillebror trots allt! Jag har bara återfunnit den tack vare honom, kan man säga. När jag gick i 6:an upptäckte jag S.P.O.C.K, och fastnade även i samma veva för band som Depeshe Mode (stavningsminnet är trasigt, kommer fan inte ihåg hur det stavas), Pet Shop Boys och liknande populära synthpop band. Jag har alltså mest bara moderniserat min smak lite med lillebror som inspiration:-)

Sen har jag ju alltid gillar musik med hårdare beat, mycket synt och gärna lite udda rytm. Älskar till exempel Dune, Scooter och den typen av musik, har alltid gjort. Techno, rave och eurotechno. Så jag antar att EBM ligger ganska nära till hands för mig. Även industrial och symphonic metal är favoriter i mitt hjärta;-) Pop, vanlig hederlig radiomusik däremot, är det sällsynt att jag fastnar för. Endast Glee och en och annan musikal är undantag där tror jag.

Sen är jag ju en humorsmänniska. Jag "byter" musiksmak ofta, beroende på vilket humör jag är på. VNV, Neuroticfish och Necro Facility kan vara smått deprimerande, om man lyssnar på texterna. Musiken i sig kan vara pigg och upbeat, medan texterna kan vara allt annat än.

Jaja, hur intressant är det för er att läsa om min musiksmak? ;-)
Idag ska jag lyssna på musik, träna, plugga lite och börja plocka fram adventspyntet. Härligt att få lite juligt nu, tycker ni inte?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar