lördag 31 augusti 2013

Det där med vikten

Ja, jag liksom många andra har lyckats dra på mig några ovälkomna extra kilon under sommaren. 4 extra kilon för att vara exakt. Det känns förstås surt när man kämpat hårt o länge för att gå ner i vikt o nå ett mål, men det är helt o hållet självförvållat!

Man (eller iaf jag) rättfärdigar på något vis allt onödigt fikande, all onödigt skräpmat o liknande med att "jag har ju trots allt semester". Jag har rört på mig också, men inte tillräckligt mycket för att det ska väga upp allt dumt jag stoppat mig!
Jag mår sämre fysisk av att äta fel också, blir orkeslös o känner gör svullen o däst, får mer huvudvärk o magen bråkar, eksemen blommar upp o jag blir rent allmänt i sämre skick. Ändå fortsätter jag.

Men sen då? När vardagen o dess rutiner är tillbaka o vikten ger sig till känna genom att jeansen sitter lite för tajt o de halvtajta topparna inte alls ser bra ut längre, vad händer då? Ångesten o frustrationen över för dina tillkortakommanden smyger sig sakta på o man känner sig så svag... Ja, då är det bara att lägga semestern bakom sig o tänka sig för!

Jag har jobbat i tre veckor nu, o gått ner ett kilo. Inte så mycket, men det är för att jag inte riktigt skärpt till mig än. Jag äter bättre o rör mig mer, men jag slarvar fortfarande. Jag fikar fortfarande lite för mycket, lyxar till det lite för ofta, men framförallt så tränar jag inte!

Varför? Jo, för att jag inte har mått bra, rent fysiskt. Jag har haft konstant huvudvärk o problem med magen, jag är fruktansvärt trött o värken i nacke, axlar, rygg o höfter har inte varit att leka med. Jag har inte orkat träna, den senaste veckan har jag knappt ens orkat promenera.

Jag har fastnat i en ond cirkel! Jag vet att jag mår bättre om jag rör mig ordentligt. Jag vet att värken i kroppen sakta blir bättre om jag tränar, att tröttheten sakta försvinner om jag motionerar, att huvudvärken kommer från spänningar i nacken o blir bättre om jag tränar o stretchar.
Så, jag kan inte klandra någon annan än mig själv! Det är mitt fel att jag mår sämre o orkar mindre, mitt fel att de extra kilona bosatt sig på min mage o bara jag kan göra något åt det!

Så nu är det jag som tar till hårdhandskarna mot fläsk o värk! Nu är det jag som tar tag i mig själv o besegrar ångesten. Maten är det inget fel på, jag äter bra mat. Men allt extra fika på vardagar är nu bannlyst! Kaffet är precis lika gott utan den där kakan, filmer är lika bra utan snacks osv.

O träningen? Ja, nu är det jag som ska ta tag i min kropp. Jag ska besegra värken, o jag klarar det, jag har gjort det förut. Jag ska stretcha ordentligt varje dag, köra minst ett kort träningspass varannan dag o ta en promenad så ofta som möjligt. Gå en omväg hem efter jobbet, ta en omväg till Ica om jag ska handla, väven promenad längs sjön om jag blir sugen på något istället för att knata in på byn o köpa fika.

Jag ska bli snäll mot mig själv igen! Sluta straffa min kropp med lathet som leder till ledvärk o onyttigheter som förstör mig inifrån. Jag ska börja ta hand om mig själv igen så att jag mår bra rakt igenom. O dessutom, som en liten bonus, så det det ju faktiskt snällt mot plånboken också.

Japp, nu ska det bli ordning på mig igen, för jag har bestämt mig, jag vill må bra o få tillbaka min energi. O vet ni vad? Det är faktiskt inte svårare än så!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar