tisdag 20 augusti 2013

Positiv = fake?

Många skriver om samma sak just nu, om alla överdrivet lyckliga inlägg på Facebook o bloggar, om hur fake det är. Om hur man i dagens samhälle måste vara så jäkla lycklig o perfekt. Men vem är det som bestämmer sånt? Är det inte så, att vi som bloggar o sitter på sociala medier gör det för vår egen skull? Att vi skriver om vad vi tycker, vad vi vill o hur vi mår? Jag skriver iaf inte för någon annans skull, jag skriver för mig, o vill jag inte att andra ska läsa, ja då skriver jag inte i sociala medier eller här. Enkelt!

Jag är generellt väldigt positiv som person, jag gillar att leva o jag försöker se det fina i allt som sker omkring mig. Ni som har följt mig här länge, ni vet att jag inte alltid är glad, att jag hade en lång period när jag hade väldigt svårt att se ljuset, när jag mådde dåligt. Då skrev jag om det, o jag va nog väldigt negativ. Nu är jag mig själv igen, o jag är för det mesta positiv. Då skriver jag om det, jag skriver att jag är glad för att jag är det just då. Jag skriver att livet är underbart, för så känner jag. Jag "skryter" inte om att jag mår bra för att det ska se bra ut ur nån annans perspektiv, jag skriver det jag känner just nu. O även om jag ÄR lycklig, så har även jag dåliga dagar.

Visst, många kan framstå som överdrivet lyckliga, eller i negativa fall, som martyrer. Men är inte det upp till dem? Är det något vi andra måste kommentera eller se ner på? Om människan i fråga har klen självkänsla o känner att hen vill hävda sig genom att skriva så är det väl hens ensak? Om människan i fråga är ärlig är inte upp till oss att bedöma. Vi måste inte läsa om det stör oss, ingen tvingar oss.

Om nån är lycklig, o jämt verkar ha det toppen, ja då är det väl bra för den? Om den bara ljuger för att se bra ut utåt, ja då mår väl den personen bra mycket sämre än vi som läser, eller hur? Om nån mår dåligt o skriver om det, behöver vi inte dra slutsatsen att personen söker bekräftelse, hen kanske bara vill sätta ord på känslor o i vissa fall bli bemött med lite empati.

Nä, låt folk vara glada, låt folk vara ledsna, låt dem skriva vad de vill, o dra inte slutsatser om saker vi inte vet nåt om. Att irritera sig på vad andra människor skriver är ett jäkla slöseri med energi, o det finns mycket bättre saker att lägga den energin på!

2 kommentarer:

  1. Vill bara säga att jag tycker du skriver många kloka inlägg, jag kommenterar inte men jag gillar det du skriver! Kram

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar! Roligt att du läser. Kram

    SvaraRadera