lördag 17 augusti 2013

Slö lördag

Idag tar jag mig en välförtjänt slappardag! Jag har varit ut på byn en snabbis för att köpa snus o hämta ut ett paket från Adlibris med lite ny läsning, käkat frulle o lunch, druckit kaffe o svängt ihop en chokladkaka av nåt slag (som blev riktigt god) o nu sitter jag återigen i soffan med en sprillans ny bok att läsa. Senare ska jag svänga ihop nån middag o knata bort till D på hans jobb en sväng, men det är sen det ;-)

Vill passa på att rekommendera en riktigt bra bokserie också! Det är en trilogi av Rachel Caine som heter Revitalist och handlar om begravningsentreprenören Bryn Davis. Det är serie riktad mot äldre läsare (alltså inte young adults) och är en rätt udda och spännande twist på alla Zombie-serier som finns. Första boken heter Working Stiff, andra boken är Two Weeks' Notice och jag ska just påbörja den avslutande Terminated.

Revitalist-trilogin är fartfylld, spännande och oförutsägbar. Det är inte riktigt uppenbart att det faktisk är en zombie-story eftersom de faktiskt har kvar sin mänsklighet och alla sina mänskliga egenskaper, förutom det faktum att de är en gnutta döda då förstås.

Rachel Caine är en av de många författare av Urban Fantasy som finns på min favoritlista. Hon har skrivit den spännande och roliga young adult-serien Morganville Vampires, den fartfyllda och ovanliga Weather Warden och dess spin-off Outcast Season som båda innehåller andar i flaskor (som man helst skulle undvika om man kan, inga önskningar där inte) och en twist av magi och de fem elementen. Jag har alla böcker förstås, och jag kan varmt rekommendera dem alla, men just detta inlägg ägnar jag åt Revitalist eftersom det är den jag läser just nu.

Jag bjussar på två bilder till detta inlägg, det ena är baksidan av Working Stiff, så att ni själva kan få ett litet smakprov, o den andra är förstås framsidan till den bok jag läser nu.

Hoppas ni gillar mitt boktips! Och tipsa gärna mig om era favoriter :-) Jag föredrar visserligen fantasy på engelska, jag jag läser det mesta ;-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar