måndag 25 januari 2016

Ny medicin

Ja, jag vet, det är bara några dagar sen jag lovordade fluoxetine, men nu ska jag alltså byta ut den mot citalopram.
Varför byta om den andra fungerar så bra?
Ja, det är en bra fråga!

Så här är det, jag och D vill ha barn och nu när allt har lugnat ner sig lite vill vi börja aktivt försöka igen. Fluoxetine har i studier visat sig vara skadlig för eventuella fosters hjärtan och därmed rekommenderas det att man byter ut den redan innan man förhoppningsvis blir gravid. Så enkelt är det!
Den nya medicinen är något svagare än den jag äter nu men om jag känner att jag blir sämre av den så kan jag riskfritt öka dosen.
Jag byter bara från en dag till en annan, vilket är väldigt smidigt och även gör att jag känner eventuella skillnader ganska fort.

Så varför inte bara sluta med antidepressiva helt?
Också en bra fråga, med ett ännu enklare svar, jag är inte redo!
Man rekommenderar idag att patienter som äter antidepressiva ska äta dem i minst 6 månader efter det att de börjar verka. I mitt fall är det nu 3 månader sedan, jag är helt enkelt inte klar med min behandling än.
Dessutom kan viljan att bli gravid ha en stressande och ångestframkallande effekt om man redan är känslig för depression och ångest, vilket man såklart är när man är mitt i en pågående behandling. Att sänka sig själv ännu mer för att det tar tid att bli gravid har knappast en positiv effekt.

Så varför väntar vi inte bara med att försöka?
Av två anledningar; vi har försökt förut och vet att det pga min endometrios kan ta väldigt lång tid så vi vill inte vänta längre med att försöka igen. Andra anledningen är såklart min ålder, jag är 33 nu och jag blir inte yngre!
Ni som har hängt med ett tag vet att jag har velat ha barn i väldigt många år, att jag har försökt förut, att jag har fått missfall osv.
För mig känns det lite som att det är nu eller aldrig om jag ska ha en chans till att få barn på naturlig väg.

Så är det med det!
Nu håller vi tummarna att det funkar bra med den nya medicinen och att vi lyckas få till en graviditet inom nåt år iaf :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar