tisdag 12 januari 2016

Egentid

Jag har lärt mig en del de senaste månaderna och en riktigt viktig sak är det där med egentid och självvärde.
Jag har varit, och är nog fortfarande, dålig på att se mitt eget värde i olika situationer såväl hemma som på jobbet och jag får lätt dåligt samvete om jag unnar mig lite egentid.

Det hela bottnar väl i att man har en förmåga att ställa alldeles för höga krav på sig själv och att man inte kan släppa/delegera. Så är det i alla fall för mig, kontrollfreak som jag är ;)

Men som sagt, jag har lärt mig mycket och lär mig fortfarande varje dag, jag har långt kvar att gå men jag är på rätt väg!
Jag har blivit enormt mycket bättre på att slänga mig i soffan och ligga där en hel kväll med gott samvete, att låta mig själv vara nöjd med allt jag HAR gjort stället för att ha dåligt samvete över vad jag INTE har gjort, att ge mig själv tid för att bara vara jag.

Och det är just det som är så viktigt, att ge sig själv tid att bara vara!
Att ha något som är bara ens eget, om det så är att glo på tv, träna, läsa, baka eller spela tv-spel så är det viktigt att ha något man gör bara för sin egen skull, något att belöna sig själv med och/eller att se fram emot efter en lång dag med jobb och vardagsbestyr.
Faktum är att de flesta av oss är väldigt dåliga på det, i synnerhet tjejer.

Ikväll har jag en sån kväll!
Jag har lagat middag, diskat och rensat kattlådorna, kvar att göra är att slänga ihop matlådor av middagsresterna.
Jag är nöjd med det idag, för jag är trött och behöver egentid, lugn och fritt från krav just idag och nu unnar jag mig det!
Jag sitter i soffan med Nessie och kollar på Chicago P.D och har laddat med några avsnitt av iZombie efter det.
Ikväll förtjänar jag det, gör inte du också det?

Glöm inte bort er själva, ha ert eget välmående i åtanke i första hand, för om ni gör det så orkar ni så mycket mer och ni får så mycket mer att ge.
Ta hand om er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar