onsdag 16 oktober 2013

Fördomar?

Har funderat mycket på en sak de senaste åren, o det är fördomar om platser o orter. Många norrlänningar har fördomar om södra Sverige o det är precis samma sak åt andra hållet, alla har fördomar om varandra. Varför blir det så? Vi tillhör ju alla samma land!

Men det jag hakat upp mig på mest är att alla tar för givet att fördomar och inskränkthet bara, eller till stor del bara, finns på mindre orter, som tex Strömsund som jag bor i nu eller Mörrum som jag kommer ifrån och det är faktiskt inte sant!

Det finns precis lika mycket fördomar i Stockholm, Borlänge, Östersund eller Malmö som det gör här. Det finns många extremt inskränkta människor i Stockholm, ibland tror jag nästan att det är värre där än här. O jag talar ju faktisk av erfarenhet!

Det snackar precis lika mycket skit, sprids precis lika mycket rykten och är precis lika mycket drama vart man än hamnar i det här landet. Vissa snackar jättemycket, andra inte alls, o så är det i varenda liten håla såväl som storstad i vårt avlånga land.

Så till alla er som tror att Strömsund är värst i världen vad gäller skitsnack, rykten, fördomar, missunnsamhet o inskränkthet kan jag bara säga en sak, ni har fel!

Ja, det va nog allt jag hade att säga ikväll ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar