torsdag 8 januari 2015

Böcker

Som ni vet så tycker jag väldigt mycket om att läsa, jag kan läsa uppåt 6-7 böcker i månaden o hade över 300 böcker i mina bokhyllor i gästrummet sist jag kollade (för nån månad sen, nu är det några fler;)).

I höstas läste jag en bokserie av Kelley Armstrong som heter Women of the Otherworld, 13 böcker o jag läste ut dem allihop på två månader. Jag blev totalt fast, de ä grymt bra! Anledningen till att jag började läsa just dem va för att jag fastnat för den kanadensiska to - serien Bitten som är baserad på Kelleys första bok i Otherworld-serien som även den heter Bitten.
I februari har säsong 2 av Bitten premiär o den är baserad på andra boken, Stolen.

En av anläggningen till att jag fastnade för böckerna är att de handlar om starka kvinnor, 6 olika kvinnor i olika åldrar o storlekar. Tuffa kvinnor med olika magiska egenskaper, o olika egna egenskaper, som ganska otippat blir vänner o som samarbetar för att lösa diverse kriser o problem.
Böckerna är spännande från sida 1, det händer något hela tiden, de håller ett högt tempo o innehåller allt från kärlek o action till enorma mängder kvicktänkt humor. What's not to love?
Så vill ni läsa riktigt bra Urban Fantasy kan jag verkligen rekommendera Kelley Armstrong :)

Just nu läser jag något helt annat, trilogin The Farseer av Robin Hobb som handlar om prins Chivalry's oäkta son, den unga yrkesmördaren Fitz. Första boken, Assasin's Apprentice, läste jag ut förrgår. En ganska tung, bitvis väldigt mörk men ändå fängslande historia! Trots känslan av konstant hopplöshet så finns det ändå ett hopp någonstans djupt inne o man kan inte sluta läsa!
Jag har kommit en bra bit in i bok två, Royal Assasin o jag har riktigt svårt att sluta läsa.
Robin Hobb skriver lite mer åt det klassiska Fantasy-hållet o böckerna utspelar sig i ett fiktivt land någon gång under medeltiden.
Ni som gillar Fantasy borde definitivt läsa de här böckerna.

Jag älskar att läsa, det finns inget bättre sätt att fly verkligheten! Fantasy är exemplariskt eftersom det faktiskt är en helt annan värld, en som inte finns.
Jag gillar det ;)

Vad läser du helst? O har du några bra boktips till mig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar