måndag 3 oktober 2016

Det där med sömn!

Jag sover verkligen riktigt dåligt fortfarande, det har gått flera veckor nu med bara enstaka hela nätters sömn och inte ens de har varit särskilt bra.
Så det är dags att ta till drastiska åtgärder innan ett går på tok för långt!
Men vad gör man när man inte kan sova ordentligt?

Jag har Immovane, insomningstabletter, men jag gillar verkligen inte att ta dem och de är dessutom beroendeframkallande så jag tvivlar på att min läkare förnyar receptet hus som helst om de jag har kvar tar slut. Men oavsett vad så vill jag helst inte ta nåt sånt och eftersom jag äter antidepressiva så kan jag heller inte ta naturläkemedel som tex Valerina Natt.
Så jag har googlat och läst igenom en massa artiklar i ämnet i hopp om inspiration, och jag fann en hel del!

Så det första jag ska testa nu är att minska sömnen! Jo, jag ska stanna uppe senare på kvällarna och på så sätt förhoppningsvis trötta ut mig själv ordentligt innan jag kryper ner i sängen.
Nu går jag och lägger mig ca 22 på kvällarna och ligger och läser i ca en timme. Sen försöker jag sova, men jag somnar i princip aldrig före midnatt och görs jag det så vaknar jag mitt i natten och kan inte somna om.
Allra oftast tröttnar jag vid midnatt och tar upp boken en stund igen, ibland hjälper det men ibland gör det det inte.

Så nu ska jag testa att minimera tiden i sängen till max 6 timmar. Jag ska gå och lägga mig först kl 1 och sista timmen innan det så ska jag enbart görs saker som får mig att slappna av och gå ner i varv, som tex att läsa eller ta ett varmt bad.
Syftet är som sagt att jag ska hinna bli ordentligt trött och på så sätt somna snabbare.
Sen, när jag fått in rytmen i det så ökar jag successivt med ca 15-20 minuter per dag tills jag når den tid jag verkligen behöver som i mitt fall är ca 8-9 timmar per natt.

Om det inte funkar så ska jag ta bort en timme till, men om inte det heller funkar så får jag nog erkänna mig besegrad och söka hjälp...
Jag tror dock att den här lösningen i kombination med att jag rör på mig fysiskt ska funka rätt så bra på sikt!

Är det någon av er som har eller har haft problem med sömn pga stress och/eller sjukdom? Vad gör ni när det är som värst?
Dela gärna med er av era erfarenheter, tips och förslag :)

Nu ska jag försöka slänga ihop lite käk och sen ska jag packa lite, vi har ju trots allt en hel 5:a plus knökfullt förråd att packa ihop framöver så man kan väl knappast börja för tidigt ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar