söndag 7 juni 2015

Kattmys & tårtwrap

Ännu en vecka har passerat och inget har jag hunnit skriva... Men nu så!
Jag har äntligen testat fram ett nytt recept att dela med mig av, en "tårtwrap" utan socker och mjöl, fylld med en härlig hallonmousse.
Enkel som tusan att slänga ihop och försvinnande god!

Här kommer receptet (till 2 st);

Wrap;
4 äggvitor
2 msk hackade hasselnötter

Sätt ugnen på ca 160 grader.
Vispa äggvitorna till ett hårt skum.
Vänd sakta och försiktigt ner nötterna.
Klicka ut smeten i två högar på bakplåtspapper, bred ut till två cirklar som är ca 1.5 cm tjocka. (De sjunker ihop lite när du tar dem ur ugnen)
Grädda mitt i ugnen i ca 20 min.

Hallonmousse;

1 dl frysta hallon
1 msk vatten
1 krm vaniljpulver
1.5 dl grädde
1 gelatinblad

Blötlägg gelatinet.
Lägg hallon och vatten i en kastrull, strö i vaniljpulver. Mosa hallonen medan de svalnar och låt dem koka upp snabbt.
Vispa grädden.
Rör ner gelatinet i hallonen och vänd sedan ner dem i grädden.
Ställ i kylen för att stelna i minst 3 timmar.

När wrapsen är klara, stjälp upp dem på varsitt fat och låt svalna i någon minut.
Fördela sedan moussen längs mitten på varje wrap, vik ihop och servera!
Vill man så kan man även smälta lite mörk choklad och ringla över den vikta wrappen.

Gött va?

Ja, och så har vi ju får hem vår nya familjemedlem i veckan också.
Vi hämtade lilla fröken Chili i måndags.
Hon är så söt, så charmig och så tuff.
Allt har gått otroligt bra både med henne och med de andra två katterna :)
Liten fräste och morrade åt henne de första dagarna men nu både busar han med henne och håller ett öga på henne. De två gillar att tvätta varandra också :)

Nessie är lite mer skeptisk fortfarande men hon är nyfiken och leker gärna lite och häromdagen somnade de tillsammans i soffan  så snart är nog tjejerna bra kompisar.
Massor av kattmys här hemma nu alltså ;)

Träningen har dock legat lite på hyllan den senaste veckan. Jag tränade tisdag och onsdag men sedan dess har jag vilat.
Jag har varit småförkyld och haft ont över bihålorna och i öronen så jag gjorde bedömningen att några dagars vila nog va en ganska bra idé.
Nu längtar jag dock tills imorrn när.jag ska på Pump och får använda kroppen lite igen!
Jag är verkligen både piggare och friskare nu. Träningen håller värken i schack och jag sover bättre, även om jag fortfarande har ont och inte sover ordentligt så är allt bättre och mer hanterbart nu.
Att träna regelbundet och äta rätt för verkligen skillnad!

Jag har även slarvat med maten den senaste veckan, ätit mycket mer socker än jag borde och skippat mellanmålet flera ggr. Det känns! Jag är tröttare, känner mig svullen och har nästan konstant huvudvärk. Jag sover såklart sämre då också och mår lätt illa, så det har definitivt inte varit värt det.

Jag ser fram emot en ny vecka och att återgå till rutinerna igen :)
Jag längtar efter träningen och saknar mina vettiga matrutiner.
Ibland kan det vara bra att släppa den hårdare disciplinen, om inte annat så märker man ju då hur mycket sämre man mår när man slarvar!
Det har som sagt inte varit värt det ;)

Nu ska jag diska lite och fixa mitt måndagsmellis.
Ha de!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar