söndag 14 september 2014

Valdag! Hur röstar du?

För du röstar väl idag om du inte förhandsröstat?
Det är vi och bara vi som kan styra hur det kommer att bli de närmaste 4 åren, vi har en skyldighet mot oss själva, vårt land och våra familjer att rösta på det vi anser är bäst för oss!

Vad du röstar på bryr jag mig inte om, det är upp till dig. Jag röstar på det jag tror blir bäst, du röstar på det du tror blir bäst.
Vi har valfrihet och yttrandefrihet i vårt land, ta vara på det.

Jag är inget fan av SD, har inget för moderaterna och kommer därmed inte att rösta på dem, men om du vill göra det så go ahead. Jag har ingen rätt att tala om för dig att jag tycker att du gör fel, för det är ditt val och du ska rösta efter ditt hjärta.
Jag vill inte ha SD i riksdagen, tycker att de är emot nästan allt det jag står för (därmed inte sagt att de kan ha en minimal poäng i vissa frågor, väldigt minimal), att de är opålästa och kränkande i många fall och det får jag tycka, ingen har rätt att smutskasta mig för det.
Att kränka och smutskasta andra på grund av vad de väljer känns bara fel, vissa åsikter kan man faktiskt hålla för sig själv! Vi har möjligheten att välja vad vi vill och då ska vi få göra det utan att få skit för det.

Valet i år är mer omtalat än något av de val jag varit med om tidigare, alla är missnöjda med något som det är idag o nu har vi chansen att påverka det!
Det enda jag ber dig om idag är att tänka dig för ordentligt! Tänk långsiktigt, förändring sker inte i en handvändning, tänk på din omgivning och hur du och de omkring dig kan påverkas om de du väljer är de som vinner valet.
Är du 100% säker på att ditt val är rätt på sikt? Då har du inget att förlora på att välja.

Och sist men inte minst! Om du inte vet, känner dig osäker på vad som händer eller inte förstått riktigt vilka alternativ du har att välja på, strunta inte i att rösta!
Om du skiter i at rösta så har du heller ingen rätt att klaga om det blir fel, och enligt mig väljer du också bort den demokrati vi faktiskt trots allt har.
Nej, for heavens sake, strunta inte i valet! Gå till din närmaste vallokal och rösta blankt, det är mycket bättre än att inte rösta alls!

Ja, det va en lite skrapning på ytan av vad jag känner och tänker idag på Sveriges valdag. Frågor på det? Kommentera eller skicka ett meddelande/chatt på FB.

Ha en fin valsöndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar