lördag 21 januari 2017

Sjukt!

Igår kollade jag upp vad jag kommer att få i a-kassa när min lönegaranti går ut. Jag kommer att få den högsta ersättningen som går att få, 910 kr per dag vilket ger ca 20 000 kr per månad. Det är 5 000 kr mindre i månaden än vad jag fick i lön när jag jobbade.
Jag tycker ändå att det är helt ok faktiskt, det är trots allt en fullt godkänd månadsinkomst!

Nu till det jag tycker är sjukt!
Jag kommer att få 19 598 kr i månadslön från kommunen nu när jag börjat som vikarie om jag får jobba heltid. Man delar såklart upp detta på timmar eftersom jag kommer att jobba på just timmar, så troligvis kommer jag att tjäna mindre än 19 598 kr.
Men även om jag får jobba heltid så skulle jag egentligen tjäna mer på att vara heltidsarbetslös och stämpla!
Ska det verkligen vara så? Att det är mer lönsamt att stämpla än att jobba med barn eller äldre?

Det är inte konstigt att många väljer att tacka nej till vikariejobb om de ändå får ut mer på att stämpla!
Jag personligen vill jobba och ser mitt nya jobb som en del i att uppnå mitt mål, att så småningom bli förskollärare med egen lärarlegitimation, så jag väljer att jobba trots att jag tekniskt sett faktiskt förlorar på det.
Men alla tänker inte som jag!
Det är uppenbarligen brist på vikarier inom Strömsunds Kommun, både inom barn- och äldreomsorg, och lönen är garanterat en av anledningarna till varför för vem vill jobba med något där lönen är sämre än deras arbetslöshetsersättning?

Så vad ska man göra åt detta?
Att sänka a-kassan är inte ett alternativ, den är så pass låg i förhållande till snittlönerna i landet att den behöver vara som den är.
Nej, det är lönerna som måste upp och det ligger på kommunens bord!
Om jag till exempel valde att flytta söderut och jobba som outbildad vikarie i Stockholmsområdet så skulle jag kunna tjäna nästan lika mycket som jag gjorde när jag jobbade som ekonom, i vissa fall skulle jag till och med kunna förhandla om min lön. Lägg sedan till på det att det är betydligt lägre skatt där!

Vi har väldigt hög skatt här i Strömsund, vi ligger på skattetabell 36. Detta sägs delvis bero på den höga arbetslösheten.
Och det stämmer säkert! Men om man inte höjer lönerna inom kommunal kommer arbetslösa att fortsätta tacka nej till jobb och stämpla istället, vilket i sin tur faktiskt kan leda till ytterligare skattehöjningar.
Så, rent logiskt så skulle faktiskt kommunen TJÄNA på att höja lönerna inom kommunal!

Hur tänker jag då? Jo, om lönerna höjdes så skulle fler välja att jobba, vilket i sin tur leder till att fler betalar skatt till kommunen och färre väljer att leva på a-kassa, ersättningar från försäkringskassan och dylikt.
Fler som jobbat innebär enbart fördelar för kommunen och människorna i den, så varför sitter löneökningarna så långt inne?

Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om detta nu, jag är verkligen förbryllad över hur ett samhälle kan fungera så att man tjänar på att INTE jobba.
För att inte tala om hur man inte kan jobba deltid och stämpla upp till heltid i mer än 75 dagar, snacka om att ge sig på fel folkgrupp! Det är ju de som vill jobba, och som försöker jobba som ska uppmuntras! Istället ser vi återigen hur staten gjort så att folk tjänar mer på att tacka nej till att jobba några timmar för att de inte får stämpla upp tomrummet.
Men just det problemet verkar ju faktiskt vara på väg att lösas inom kort!
Och det vore ju kanon, för givetvis ska man tjäna mer på att jobba än att stämpla, även om man bara får jobba 50%.

Jag funderar på hur man ska kunna nå ut med det här! Jag skulle vilja skriva ihop en bra insändare till några tidningar och kanske även till några väl utvalda människor i toppen inom Kommunal och inom kommunen, men jag vet inte hur jag ska skriva för att de ska ta till sig det.
Något måste göras i alla fall och jag tänker inte lägga mig platt och acceptera läget.
Är ni med mig? Sprid detta inlägg och kommentera gärna med tips på vart man kan vända sig för att få fram en diskussion om detta som kan leda till förändring!

Tack för att ni läst och ha en fortsatt skön lördag :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar