lördag 12 mars 2016

Mumsiga muffins utan vanligt socker

Idag har jag bakat muffins inspirerade av den fantastiska sidan Bakasockerfritt
Kika in där om ni vill ha lite bra tips!

Muffinsen jag själv bakade är baserade på hennes recept på mandelmuffins med hallon som är fantastiskt goda som de är, men jag va sugen på choklad och har ett gäng ledsna bananer att göra av med så jag körde på banan och choklad istället.
Så här gjorde jag:

Mandelmuffins med banan och choklad
10-12 små

50 gr smör
2 ägg
0,5 dl vispgrädde
0,5 dl mjölk (helst 3%)
2 dl mandelmjöl
2 msk kokosmjöl
1,5 msk sötströ
1 tsk bakpulver
1 msk kakao
40 gr mörk choklad (gärna sockerfri)
1 mogen banan

Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret.
Hacka chokladen i önskad storlek och blanda ihop med alla torra ingredienser.
Blanda gräddmjölk och ägg och rör ner smör och den mosade bananen.
Rör ihop allt försiktigt.
Fördela smeten i muffinsformar och grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter.

De blev sååå goda!

Förutom muffins och köttgryta i Crock Poten så har jag inte gjort många knop idag, kört en maskin tvätt och dammat av ett par skitiga hyllor.
Annars har jag myst med katterna i soffan framför en massa serier.

Igår infriades vår julklapp av chefen, vi for till Östersund direkt efter jobbet allihop (ja, nästan alla iaf) och käkade grymt god middag på BBQ Garden och drack lite gott, sen travade vi in på Storsjöteatern och såg Mårten Andersson och hans show Hybris som va grymt jäkla bra!
jag har inte skrattat så mycket, så hårt och så länge på väldigt länge! Till slut orkade man knappt skratta längre ;)
En kung kväll på alla sätt och vis!
Visst har jag nämnt att jag har världens bästa kollegor och chefer?

Så jag tycker att jag förtjänar att vara lite seg idag, det blev trots allt mycket senare än tant Carro är van vid igår ;)

And on another note! Jag är officiellt klar med min alldeles egna, första hela månads bokföring :D Skattedeklaration inlämnad och allt! Och bäst av allt? Min mentor hittade inga fel i den!
Lite stolt är jag allt :) Och det känns grymt bra att veta att man inte bara inbillat sig att man har koll, hehe.

Så ja, en lugn helg känns på sin plats!
Jag har ju min lediga onsdag till veckan nu också så jag hinner nog få en del gjort då om det skulle behövas.

Och nu ska jag tappa upp ett varmt bad med lite kokosolja och krypa ner i med en bok en stund.
Ha en skön kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar